Wednesday, June 29, 2011

Lies atau penipuan?

Semua orang menipu di dunia nie.. Lebih kurang semua laa.. Aku x taw klu ada orang yang langsung tidak menipu d dunia nie... Aku rasa tidak ada orang yang seratus peratus jujur di dunia ini... Tapi kenapa kita menipu?.. untuk melindungi? melindungi diri sendiri dan melindungi orang lain?....

Aku cuba bercakap jujur dan tidak menipu kerana menipu bermakna kita perlu bersembunyi. Tidak bersembunyi bermakna kita perlu menghadapi semua yang dihadapkan kepada kita. Kesakitan atau kelegaan jiwa dan raga...

Menipu untuk melindungi orang lain daripada kesulitan. Atau menipu supaya orang mendapat kesulitan kerana dengki yang timbul di hati. Menipu supaya tidak perlu menghadapi kesulitan... Tetapi diri tidak dapat maju kerana kerap bersembunyi.. tetapi menipu supaya jugak tidak memusnahkan diri....

Sebelum ini aku mahu semuanya jujur.. Tetapi kini aku tahu yang menipu jugak adalah sesuatu yang perlu... Tetapi perlu menipu di waktu yang tepat dan patut.. akan ku menipu untuk melindungi diri daripada musnah dan menyakiti orang lain..

Aku tidaklah seratus peratus jujur...

tipu? .. tipu tidak akan kekal lama.. rahsia akan terbongkar akhirnya jua.. Dan apabila terbongkar, ia akan memakan diri kita.. kemungkinan lebih dari sebelumnya.. tetapi mungkin juga kurang... tetapi siapakah yang akan tercedera? diri sendiri... atau orang lain? .. dan apabila terbongkar.. hilanglah sebahagian kepercayaan orang kepada kita.. sebahagian.. ataupun semua.. Kepercayaan.. lain topic..

Aku balik-balik ponteng kerja.. Cakap: di tempat kerja tapi di sana panggung wayang, ataw rumah makan-makan, last-last kedapatan oleh bos. Aku buat dono ja la.. Trust hilang, skang aku terpaksa ulang-alik ke office untuk sign setiap 1 jam.. anthen lepas 1 jam 1 jam sign skarang ni kena tambah pulak setiap 1 jam mesti thumbprint.. awgawd.. Panas telinga dan jiwa bagagar

No comments:

Post a Comment